söndag 23 september 2012

-Floriaden 2012-

Ja så var denna trevliga resa över. Vi som jobbar på Blomsterlandet i Jönköping har varit iväg i Holland för att se världsutställningen Floriaden  som är vart tionde år i Holland.

Vi var  även och besökte några odlare, blomstergrossister och blomsterauktionen med klockan. Det är väldigt häftigt att se mängden blommor som finns.

Sista dagen åkte vi till Amsterdam för att åka en kanalbåt med lunch ombord. Så mysigt var det, vi hade en guide ombord som pratade danska.

Vi har ätit och druckit mycket gott, sovit alldeles för lite. Men det får man väl ta igen nu när man är hemma... barnen väckte mig kl 07,00 och jag var jätte trött. Nu är jag glad över att vara hemma med familjen.

Håll i er för här kommer måånga bilder på blommor och annat.

 
 Här packas blommorna om för att skickas ut i världen. Så mycket blommor!

Här är blomsterauktionen som vi besökte tidigt på morgonen. Här gäller det att hänga med om man vill köpa något för fort går det.


 Ljuvliga dahlior!



 Vilka underbara troll vi såg på Floriaden 2012, tänk att ha dem i trädgården här hemma...
 Floriaden är hela 66 hectar stort, mycket att se och långt att gå.
 
 Å vilken underbar trädtröja vi såg, så läckert!




  Amsterdam är en av de städerna i världen som man cyklar mest i, och jag tror att om man kom i en cykel hjälm på huvudet skulle man bli utskrattad... inte en hjälm såg vi till. Jag är glad att jag inte blev påkörd av en cyklist för de kör i en väldans fart.





Blomstermarknaden i Amsterdam är unik för den är  uppbyggd på pråmar som flyter på kanalen. Nu var marknaden överfull av underbara vårlökar. Den ena finare än den andra och en och en annan var ganska lustig... ice cream...


 Kanaler och kanaler, amsterdam har ca165kanaler.  Det är fantastiskt vackert med de fina husen som är byggda på pålar.

Å ni orkade ta er ända hit ner på detta inlägg...
Ha en trevlig söndag. Kram Theresia

2 kommentarer:

  1. Oj vad kul vi haft. 7.00 det var ju sovmorgon....eller? Jag köpte Ice cream ska bli spännande att se kanske blir det bara blad. Kram Cathrin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den vill jag gärna se när den blommar.

      Radera